Dropshipping, wat is het en hoe herken je dit?

Hoe herken je een dropshipping webwinkel? En wat is eigenlijk dropshipping? De laatste tijd kom ik steeds meer dropshippers tegen op het internet. Dropshipping is eigenlijk niets anders dan spullen verkopen die je niet daadwerkelijk op voorraad hebt en nog nooit zelf in je handen hebt gehad. Hoe je deze webshops herkent en kunt vermijden lees je hier.

More...

Op zich is er wel iets te zeggen voor dropshipping. Het is tenslotte goedkoper voor degene die de spullen verkoopt, omdat er geen voorraad gehouden hoeft te worden. In voorraad gaat nogal wat geld zitten. Daarnaast moet voorraad ook worden opgeslagen. Dit kun je vanuit een slaapkamer of je zolder thuis doen. Maar wat als je webshop een beetje goed gaat lopen en je spullen uiteindelijk in de woonkamer naast de bank opgeslagen staan? Dan begint het er stiekem toch op te lijken dat je in een magazijn woont. Dat is niet zo fijn, dus moet je extern ruimte gaan huren. En dat kost nog meer geld!

Dus dropshipping is goedkoper?

Je zou dus verwachten dat je bij een dropshipper goedkoper uit bent. Niets is minder waar! De gemiddelde dropshipper verkoopt vaak voor behoorlijk hoge prijzen. Ze doen alsof je een aanbieding te pakken hebt maar de daadwerkelijke prijzen zijn vaak nog hoger dan de gangbare Nederlandse winkelprijzen.

Enkele uitzonderingen daar gelaten, blijkt dropshipping voor de consument dus helemaal niet zo fijn of goedkoop te zijn. Maar ook niet voor de gemiddelde webshop die niet aan dropshipping doet. Dit laatste kom ik later op terug.

Online shoppen dropshipping

Foto: Pixabay Mediamodifier

Dropshipping is alleen interessant voor de dropshipper

Dropshipping is eigenlijk alleen interessant voor de dropshipper zelf, mits er voldoende mensen intrappen. Het is voor hen vaak makkelijk cashen en de ervaring leert inmiddels dat ze de Nederlandse wetten zoals de wet kopen op afstand, het merkenrecht en de privacy wetgeving daarbij behoorlijk aan de laars lappen. Ook dit heeft zijn weerslag op webshops die zich wel netjes aan de regels houden.

De meeste dropshipping webwinkels werken als volgt: Ze bouwen een webshop, meestal in shopify. Deze zetten ze helemaal vol met spullen van Aliexpress of Wish. Ze geven een gemiddelde levertijd aan die uiteen loopt van 1 week tot circa 4 weken.

De klant besteld een artikel bij de dropshipper van laten we zeggen € 15,-

De dropshipper koopt dit artikel vervolgens bij Aliexpress of Wish in voor een fractie van de prijs die ze zelf vragen. Geven het adres van de klant door en laten dit rechtstreeks naar het adres van de klant opsturen.

De klant krijgt ook nog eens gratis verzending, want er hoeft niet vanuit Nederland verzonden te worden en zelf verkopen ze alleen artikelen met gratis verzending of hele lage verzendkosten.

Wat is er mis mee dan?

So far so good zou je denken. Een gezonde Nederlandse handelsmentaliteit toch? Ja, opzich wel. Ware het niet dat de Nederlandse klant is gewend om gisteren de spullen die ze vandaag bij een Nederlandse webshop hebben gekocht, al in huis te hebben. 

Die komen van een koude kermis thuis als blijkt dat ze ineens weken lang moeten wachten. En wij Nederlands volkje staan nou niet bepaald bekend om onze webshopinformatie lees skills. Die informatie slaan we bij voorkeur graag over. En zien we meestal later pas, zodra de ergernis over de toch wel erg lange levertijd, de kop opsteekt en we in de reeds vooraf aangeboden informatie duiken.

Vervolgens zegt de buurman, je broer, zus,  vriendin of een vage kennis, dat je dit ook zelf voor € 1,50 op Aliexpress had kunnen kopen en jawel... je voelt je bekocht! Want potverdikkie, jij hebt €15,- euro betaald voor iets wat je net zo goed zelf daar had kunnen kopen. Maar eigenlijk had je het daar helemaal niet willen kopen omdat je juist op zoek was naar kwaliteit en service en juist geen prullaria van meestal bedenkelijke kwaliteit. Anders had je dit allang gedaan toch?

Je voelt je beetgenomen en eigenlijk voel je je zelfs opgelicht, maar in feite is het geen oplichting. Het is helaas toegestaan, tenzij er wordt gesjoemeld met bijvoorbeeld merken die als echt worden verkocht.

Gothische choker ketting dropshipping

Foto: Pixabay Maky-Oral

Heel veel nep en namaak

Er komen op die manier wel allerlei dubieuze spullen in omloop. Nepmerken, merchandise van bands, voetbalclubs etc. die daarmee benadeeld worden. Maar ook spullen die niet veilig zijn met nep keurmerken, slechte kwaliteit en soms zelfs giftige stoffen. 

Dan denk je bijvoorbeeld een echt 925 zilveren sieraad te hebben gekocht. Het 925 merkje staat er tenslotte in toch? Dan blijkt bij ontvangst dat het helemaal niet van echt zilver is en bovendien nog vol met nikkel zit ook.

Ik zal je vertellen, ik heb zelf ook zo'n merk stempel en kan in ieder willekeurig metaal een 925 stempel zetten, maar dat maakt het nog steeds geen echt zilver. Dus zou ik dat ook nooit doen. Maar in China doen ze dat gewoon. Daar zitten ze er niet mee. Wie kan hen iets maken?

Geen kwaliteitscontrole

Artikelen die je via dropshipping koopt, worden nooit gezien of gecontroleerd door de winkelier waarvan jij denkt het product te hebben gekocht. Kortom er is geen enkele kwaliteitscontrole op de producten die je koopt.

Dat is bij een webwinkel die uit voorraad levert wel anders. Hier worden de spullen bij binnenkomst al gecontroleerd. Spullen die niet in orde zijn, zullen de webwinkel in de meeste gevallen niet eens halen. Die gaan retour of worden als verliespost afgeschreven. 

Vervolgens worden de producten opgeslagen tot ze worden verkocht. Zodra het product is verkocht, heeft de webwinkelier het nogmaals in de handen en vind er nog een controle plaats of het product nog steeds in orde is.

Natuurlijk kan er iets doorheen glippen of kan er tijdens het verzenden iets beschadigd raken. Dit wordt dan in vrijwel alle gevallen netjes opgelost met de klant.

Pakketjes webshop dropshipping

Foto: Pixabay Mediamodifier

Niet aan de regels houden

Niet alleen consumenten hebben last van dropshippers. Ook webshops die zich wel netjes aan de regels houden hebben hier last van.

Het blijkt dat bedrijfjes die aan dropshipping doen zich vaak niet aan de regels houden, waar een Nederlandse webshop wel aan moet voldoen. Zo kun je vaak geen contactgegevens, KvK nummer of BTW identificatie op de website vinden terwijl dit verplicht is!

Daarnaast denkt men dat het herroepingsrecht niet voor hen geldt. Het herroepingsrecht zegt dat je binnen 2 weken na ontvangst je bestelling kunt herroepen. Dropshippers geven dan vaak niet thuis en geven aan dat je het dan maar naar China terug moet sturen. En dat kost nogal wat geld, waardoor mensen het er uiteindelijk maar bij laten en hun teleurstelling alleen nog middels een slechte review kunnen uiten! 

Na een x-aantal van zulke reviews wordt er gewoon een nieuwe webshop met Facebookpagina of instagramaccount opgezet, om vanuit de nieuwe webshop vrolijk door te gaan met die praktijken, tot de grond weer te heet onder de voeten wordt.

Dit soort webshops bestaan dus nooit zo gek lang en gaan geregeld over in een nieuwe webshop met een nieuwe naam.

Privacy

Verder weet een dropshipper vaak niet wat hun leverancier doet met jouw doorgegeven naam en adresgegevens. Voor zover de dropshipper je al om toestemming heeft gevraagd om die gegevens door te mogen geven.

En als dat zo is, dan moet er een verwerkersovereenkomst zijn. Ga er maar vanuit dat de dropshipper echt niet iedere willekeurige aliexpress of wishwinkelier die verwerkersovereenkomst onder de neus houdt.

Daarnaast gebeurd het nogal eens dat een dropshipping webshop niet thuis geeft als er problemen met de producten zijn. Ze reageren soms niet eens op mailtjes van klanten of gebruiken een noreply e-mailadres bij de orderbevestiging. En als ze al een klantenservice hebben, dan is die vaak niet of slecht bereikbaar of zo ingericht dat mensen met een kluitje weer het riet in worden gestuurd.

Online privacy dropshipping

Foto: Pixabay Viarami

Slechte naam infecteert betrouwbare webshops

Dit alles geeft de webshopbranche in het algemeen een slechte naam. Een consument die daar één keer mee te maken heeft gehad, zal direct de meeste andere webshops ook niet meer vertrouwen. Terwijl hier wel degelijk een heleboel nette en betrouwbare webshops tussen zitten.

Webshops die zich gewoon netjes aan de regels houden en jou als consument met alle liefde in de watten willen leggen. Die jou willen voorzien van mooie spulletjes, die wel van prima kwaliteit of van een echt merk zijn. En die je bestelling ook nog snel op de post willen doen, zodat je er niet lang op hoeft te wachten.

Hoe vaak ik zelf de laatste tijd wel niet hoor van mensen dat ze niet meer weten welke webshop er nog wel of niet te vertrouwen is. Dit is voor de welwillende betrouwbare webwinkelier echt heel moeilijk. Want soms kun je met de meest waterdichte bewijzen komen dat je wel degelijk te vertrouwen bent. Die ene ervaring kan de webwinkelier dus toch die potentiele klant kosten.

Zo'n slechte naam infecteert jammer genoeg de hele branche!

Waaraan herken ik een dropshipping webshop?

Een dropshipping webshop is eigenlijk vrij makkelijk te herkennen.

  • Ze hebben lange levertijden met zogenaamde gratis verzending
  • Ze leveren niet uit voorraad maar vanuit een extern magazijn (lees: aliexpress of wish)
  • Ze hebben vaak geen contactgegevens op de website staan maar een contactformulier
  • Er is vaak geen Kvk nummer of BTW indentificatienummer op de website te vinden
  • Ze werken vaak met webshops die in Shopify zijn gebouwd
  • De gebruikte productafbeeldingen komen één op één van aliexpress of wish af
  • De foto's van het zogenaamde klantenservice team vind je op meerdere dropshipping websites terug. Steeds met een ander t-shirt aan, met daarop de naam van de desbetreffende dropshipper gefotoshopt.
  • Orderbevestigingen komen vaak vanaf een no-reply email adres, waardoor reageren op je order vaak niet mogelijk is.
  • De webshop bestaat vaak nog maar kort
  • Negatieve reviews worden indien mogelijk verwijderd en vervangen voor positieve die ze zelf plaatsen.
  • Bij teveel negatieve reviews op andere websites waar ze geen invloed op hebben veranderen ze vaak van webshop en naam.
Winkelpand voorraad

Foto: Pixabay Free-Photos

Maar hoe herken ik dan een webshop die wel betrouwbaar is?

Een betrouwbare webshop kun je aan veel dingen herkennen.

  • De leeftijd van de webshop, een malafide webshop houdt het vaak maar een paar maanden uit. Ga voor webshops die 1 jaar of langer bestaan.
  • Webshops die uit voorraad leveren en een snelle levertijd hanteren.
  • Eventuele keurmerken, al geeft dat niet altijd een garantie. Er zijn ook veel betrouwbare webshops die geen keurmerk hebben. Maar toch doen wat ze beloven en de klanten goed van dienst zijn. Daarnaast zijn er malafide webshops die doodleuk een logo van een keurmerk op hun website zetten zonder dat ze daar echt bij zijn aangesloten.
  • Taalgebruik, veel schrijffouten in de teksten geeft vaak wel iets aan, uitzonderingen daargelaten.
  • Snelheid van reageren op vragen / orders etc.
  • Reviews die bijvoorkeur door een externe partij worden verzameld zoals The Feedback Company. Hier heeft de webwinkelier namelijk geen invloed op. Deze revieuws horen daadwerkelijk bij een bestelling die een klant heeft gedaan. Je kunt dan ook gelijk zien tot hoe lang die reviews terug gaan. Is dat langer dan enkele weken of maanden en zijn ze overwegend positief, dan is dit al een goed teken.
  • Volledige adresgegevens, KvK gegevens en BTW nummer op de website.
  • De mogelijkheid om de webshop ook rechtstreeks via een mailadres of telefoonnummer te kunnen benaderen.

Bij de consumentenbond hebben ze ook een webpagina waarop je na kunt lezen hoe je malafide webshops herkent en wat je kunt doen als je gedupeerd bent.


Bekijk hier mijn andere blogs